Selasa, 16 Februari 2010

..:: mAta seorg permata HAti ::..

pernah dengar nama Zinnirah?

selain Halimatus Sa'diah, Saidatina Khadijah, Saidatina Aisya, dan Sumaiyah; Zinnirah juga merupakan
salah seorang srikandi islam yang mempunyai keimanan dan keyakinan yang teguh terhadap kewujudan dan kekuasaan Allah. Sanggup berkorban dan menerima apa jua seksaan demi mempertahankan kebenaran aqidah.


muslimah sejati yg berketurunan Rom ini telah dijadikan tawanan ketika berlakunya peperangan di Rome suatu ketika dahulu dan hidup terpisah dri keluarganya yang miskin. Zinnirah kemudiannya dijual dan dijadikan hamba abdi. Nasib hidupnya bertambah rumit tatkala menjadi hamba abdi kepada seorang bangsawan Quraisy yg amat berpengaruh, Umar Al-Khatab. Ketika itu, Umar Al-Khatab belum memeluk islam dan menentang kuat ajaran yg dibawa oleh baginda Nabi Muhammad S.A.W.



Zinnirah menerima cahaya Islam pada peringkat awal dakwah islamiah dan menjalankan perintah agama dengan penuh berhati-hati kerana bimbang diketahui oleh tuannya, Umar Al-Khatab yg terkenal dengan sifat bengis dan tegas. Namun, keislaman Zinnirah akhirnya dapat dihidu oleh tuannya. Zinnirah diseksa dengan pelbagai seksaan dengan harapan Zinnirah kembali berpegang pada agama nenek moyang mereka. Pukulan, sepak terajang, dan dijemur di tengah-tangah panas terik sudah menjadi santapan harian Zinnirah. Walaupun begitu, keimanan dan ketaqwaan Zinnirah terhadap Allah tidak luntur sama sekali malah bertambah kuat.



Kemuncak penderitaan yang dilalui oleh Zinnirah ialah matanya dibutakan (ada yg mengatakn biji matanya dikorek, ada juga yg mengatakn dicucuk dgn besi panas). Zinnirah juga dicerca musyrikin Mekah. Mereka mengatakan Zinnirah buta kerana dilaknat oleh latta dan uzza. Namun, Zinnirah menafikannya dengan mengatakan dirinya buta bukan kerana tuhan mereka tp kerana Umar Al-Khatab dan Allah mengizinkannya berlaku.

Penderitaan Zinnirah akhirnya diketahui oleh Saidina Abu Bakar As-Siddiq dan dibeli dengan harga yg tinggi. Semenjak itu, Zinnirah tetap rajin dan tekun beribadat kepada Allah. Dengan kuasa Allah, mata Zinnirah yg buta dapat melihat kembali dan sinaran matanya bercahaya. Peristiwa yg menakjubkan ini telah membuka hati masyarakat Quraisy utk memeluk islam.




mampukah kita sebagai seorang muslim dan muslimah utk memberi pengorbanan sehebat Zinnirah?? Adakah kita mempunyai keimanan dan ketaqwaan sekuat Zinnirah? Saya percaya, pada dunia akhir zaman ini, tidak ramai yg mempunyai keimanan sehebat ini... sy sndiri pun belum tntu akn setabah dan sehebat srikandi ini. Manusia di akhir zaman ini ibarat buih2 di lautan.. kecil, x kukuh dan mudah pecah. Keimanan mudah luntur tatkala godaan dunia bermaharajalela..

Lihat sahaja di sekeliling kite, maksiat berlaku dimana-mana, mangsa dan pemangsa jenayah x mengenal tua atau muda, arak sudah menjadi minuman harian bg sesetengah umat islam, budaya barat diagung-agungkan, budaya islam dikatakn ketinggalan zaman. Ayuh, bangkitlah saudaraku.. kite(khalifah) tlh diamanahkn utk memakmurkn dunia ini dgn ajaran islam. Umat islam harus saling membantu dan bekerjasama.. bukan saling bertelagah sesama sendiri sprti yg sering berlaku pada masa kini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan